Advarsel: Leide drømmeleilighet via airbnb, men fikk sjokk

Paret trodde de skulle på drømmeferie

Drømmeferien til Ibiza ble aldri som paret hadde drømt om.

Drømmeferien til Ibiza ble aldri som paret hadde drømt om.

(ODD ROAR LANGE): «Drømmeutsikt, to soverom, penthouseleilighet og perfekt beliggende på Ibiza.»
Dette var drømmen for den britiske paret Denise og Ian Feltham.
Super kingsize-seng, boblebad og heis rett opp i leiligheten. Samt kort vei til både sandstrand og alle bekvemmeligheter.
Kunne det blir bedre?

I ettertid kan man trygt slå fast at svaret er ja. Det kunne absolutt bli bedre. Spesielt hvis leiligheten i det hele tatt fantes. Noe den ikke gjorde.

Luksusferie

Paret hadde funnet luksusleiligheten til badeferien gjennom boligformidleren airbnb.com
Leiligheten hadde 37 anbefalinger og den hadde fire av fem stjerner. Prisen var heller ikke på lavt nivå: 10833 Euro (108 000 norske kroner).

Da paret dukket opp ved leilighetskomplekset kunne resepsjonisten gi dem dårlige nyheter:
-Leiligheten de hadde bestilt og forhåndsbetalt fantes rett og slett ikke, skriver britiske The Sunday Times.
Og resepsjonisten kunne fortelle at de slett ikke var de første som hadde leid den ikke-eksisterende leiligheten.
Det britiske paret måtte dermed finne et alternativ hotell i nærheten. Noe som var ekstra krevende fordi de hadde med seg to hunder, noe som var akseptert av svindelutleieren som opptrådte som Lux Travel Collective.

Leste du denne saken om den norske kvinnen som ble lurt på Gran Canaria?


Dette sier Airbnb

Tobarnsmoren leide Airbnb-rom på Gran Canaria - så kom politiet på døra - The Travel Inspector

Den reiseglade tobarnsmoren fra Romsdal tok med seg barna for å feriere en uke på Gran Canaria, og valgte Airbnb som formidler av utleieleilighet. Det gikk veldig galt

Selv om all dialog og betaling mellom utleier og leietager gikk gjennom airbnbs nettside å nekter airbnb å ha noe med saken og gjøre. Og de vil heller ikke bidra til noen løsning for det uheldige paret.
Paret hadde blitt urolige allerede en uke før ankomst, da de ikke hadde mottatt nøyaktig informasjon om nøkkeloverlevering ved ankomst. Og da de ringte telefonnummeret som var oppgitt, med landskode til Thailand, fikk de aldri svar.
Paret sjekket videre opp med lokale personer, som ikke fant leiligheten - og dermed slo britene alarm overfor airbnb, for å be dem sjekke - og eventuelt holde pengene tilbake.
Airbnb svarte at de kun ville refundere beløpet dersom de møtte opp på utleiestedet og selv kunne slå fast at stedet ikke eksisterte.
-Hvilken sjekk blir i det hele tatt gjennomført av airbnb på forhånd, spør Ian Feltham, så har brakt på det rene at bildene i annonsen er stjålet fra en salgsannonse for en annen leilighet til 20 millioner i samme komplekset som «den forsvunne leiligheten».
Paret anmeldte svindelen til politiet på Ibiza. Og varslet igjen airbnb.
Etter at The Sunday Times kontaktet utleieren har annonsen forsvunnet. Og airbnb beklager nå at de ikke løste saken på en bedre måte allerede fra starten. I tillegg har airbnb betalt tilbake pengene til Denise og Ian Feltham. Men de har ikke betalt noen ekstra erstatning til paret.
Har du opplevd noe du er misfornøyd med når det gjelder airbnb? Kontakt gjerne thetravelinspector.no på epost orl@thetravelinspector.no

Følg thetravelinspector på instagram