Dette er Norges styggeste turistattraksjon

Hvis den ikke hadde kostet millioner ville den blitt kalt hærverk. Dra og se selv.

Kunst eller ikke kunst, det er spørsmålet. Foto: Odd Roar Lange

(Odd Roar Lange): De 18 Nasjonale Turistvegene er en av de største suksessene i norsk reiseliv på mange, mange år. Den ene flotte strekningen etter den andre er utviklet, utbygd og åpnet for trafikanter. Mange steder er vegen blitt en stolthet både for lokalbefolkninger og regionen.

Jeg har hatt glede av å besøke mange av dem. Og jeg har blitt svært begeistret over det jeg har fått se og oppleve. Og jeg har blitt glad for å se den begeistringen prosjektene vekker.

Kunst i naturen

- Turistvegseksjonen i Statens vegvesen har, i følge sin egen nettside, engasjert over 50 arkitekter, landskapsarkitekter, designere og kunstnere, både unge og veletablerte. I arbeidet har vi lagt vekt på nyskaping og kreativitet som har resultert i en sjelden skaperkraft, og mange unge arkitekter har høstet stor anerkjennelse for sine nyskapende turistvegprosjekter.

Et av kunstprosjektene ligger ved turistvegen Atlanterhavsvegen i Møre og Romsdal. 

Marmorormen ved ved den nasjonale turistvegen Antlanterhavsvegen

Storm i havgapet

Kunstverket, som egentlig skulle vært en vannpumpe men endte opp som en marmorsjøorm, ble offisielt åpnet i oktober 2016, og har i lang tid før det stod ferdig skapt sterke, negative reaksjoner lokalt. Varselklokkene hos kunstprosjektledelsen har ringt høyt og lenge. Uten at det hjalp.
Jeg var til stede da kunstverket - som er i 39 deler - ble passert ut i naturen ved Hågå ved Hustadvika mellom Molde og Kristiansund i juni 2015.

Min første reaksjon var at dette var veldig lite pent, komplett uforståelig og veldig malplassert.
Jeg tenkte at prosjektet allikevel skulle få en sjanse. At det er som litt vanskelig tilgjengelig musikk. Som våkner etterhvert og blir det fineste du kan lytte til.
At jeg måtte vente til nyetablerte turstien ut til kunstverket  (?) skulle bli ferdig og at parkeringsplassen og gang- og sykkelstien langs hovedvegen også skulle få komme på plass. Slik at det var mulig å se det hele i sammenheng og som en helhet. 

Fine benker av heltre og fenomenal utsikt - når man vender marmoren ved Hågå ryggen.
Foto: Odd Roar Lange

Det hjalp ikke det aller minste. Snarere tvert i mot. En fin parkeringsplass, fin gang- og sykkelsti langs Fv 64, og en (dessverre litt for smal) gangveg ut til kunstverket skal friste turister og gjester til å ta turen ut fra selve vegen og ut til svabergene for å se «Columna Transatlantica» av kunstneren Jan Freuchen på nært hold.

Italiensk marmor i fjæra. Foto: Odd Roar Lange

Marmorbiter ligger strødd rundt i naturen, over og under vann, og utgjør et komplett uforståelig kunstverk som ikke på noen måte henger sammen med kunstverket Atlanterhavsvegen - som på sin side får svært rosende omtale i inn- og utlandet.

Turister som besøker Hågå ved Vevang i Eide kommune i Møre og Romsdal rister oppgitt på hodet. Det samme gjør jeg. Dette er det dårligste prosjektet jeg har sett fra Nasjonale turistveger så langt. Jeg har ennå til gode å møte en eneste person ved Atlanterhavsvegen som synes dette var spennende, kreativt - og fint. Bortsett fra kunstneren selv, da. 

Skuffelse og vantro

Nasjonalt Turistveger har skapt begeistring mange steder i landet. Stolthet og glede. Dette kunstverket kommer til å sjokkere og skuffe mange. 

Skulpturen kan gi assosiasjoner til veltede greske søyler eller kanskje Midgardsormen, skriver Statens vegvesen på sin nettside

Nei, den gjør ikke det. Mer som fragmenterte biter av noen som er sprøytet ut av en kremsprøyte, og som verken har lokal eller kunstnerisk forankring til Atlanterhavsvegen, Nordvestlandet, kystlandskap eller fin natur.

Hadde ikke dette kunstverket kostet millioner av kroner, så hadde det blitt anmeldt som hærverk og forsøpling av fin natur
— Thetravelinspector.no

Er det kunst eller er det miljøkriminalitet? Foto: Odd Roar Lange

Leste du disse sakene?