Slik blir Hurtigrutens midlertidige reserve-ruter 

Seiler fortsatt mellom disse byene

Hurtigruten seiler fortsatt i Nord-Norge Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Hurtigruten tar store deler av flåten ut av vanlig trafikk under koronautbruddet i Norge. Men to av skipene skal fortsatt seile. Seilasene skal gå i nord, mellom byene Bodø og Kirkenes.
To av skipene skal seile i en spesielt tilrettelagt rute. Dette gjøres for å ivareta den viktigste gods- og persontrafikken mellom havner i Nord-Norge, forteller Hurtigruten

Ut av drift

Corona-krisen har tvunget Hurtigruten til midlertidig å ta en rekke ut av drift. Ni av skipene seiler vanligvis langs norskekysten. Men fram til slutten av april, skal to skip sikre den viktige transporten av lokalpassasjerer, gods og nødvendige varer i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes.  
Hurtigruten har i løpet av de siste dagene permittert nesten 3000 ansatte, og kunngjorde onsdag at selskapet midlertidig stopper så å si hele virksomheten til slutten av april.  
For første gang i moderne tid, gjør nasjonale og lokale restriksjoner og karantenebestemmelser det umulig å opprettholde den daglige rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, som Hurtigruten har drevet siden 1893. 

Medisiner og post

- Vi har vært i løpende dialog med regjeringen om hvordan vi kan ivareta den aller mest samfunnskritiske delen av tjenestene som kysten trenger gjennom den verste krisen. Vi har fått på plass en løsning med to skip for å sikre transport av lokalpassasjerer, i tillegg til gods, post, medisiner og andre varer som samfunnene langs kysten trenger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

Ny rute – samme muligheter 

Den nye midlertidige ruten, som kun er åpen for lokalpassasjerer og gods, skal seile mellom en rekke små og store havner mellom Bodø og Kirkenes. Det nye rutetilbudet gir havnene på ruten to ukentlige anløp. 
Det er de to nylig oppgraderte skipene «MS Richard With» og «MS Vesterålen» som skal settes inn i den nye reserveruten. Begge vil ha kapasitet til å ta både passasjerer, kjølelast, frys og tørrgods. 
Det blir plass til maks 150 gjester om bord på skipene, som skal seile med et mannskap på om lag 25 personer. 

 - Å måtte stanse nesten all virksomheten vår er tøft. Men på grunn av situasjonen, er dette det eneste vi kan gjøre nå. Det er en helt ekstraordinær krise som nå rammer Norge, og den treffer også Hurtigruten hardt. Det tvinger frem helt ekstraordinære tiltak, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

Strenge tiltak – ingen smittetilfeller 

Hurtigruten har ikke hatt mistenkte eller bekreftede tilfeller av coronavirus på noen skip, verken blant ansatte eller gjester.  
Men Hurtigruten har de siste ukene blitt stadig sterkere påvirket av de nødvendige smitteverntiltakene myndighetene har innført. Corona-krisen rammer reiselivsbransjen hardt.   

- Vi jobber med hundrevis av små og mellomstore bedrifter i Norge. Alle trenger hjelp. Vi mener at tiltakene fra myndighetene må konkretiseres og målrettes slik at selskaper i reiselivsnæringen kan sikre likviditeten fremover, ikke bare på kort sikt. Ellers vil vi se uopprettelig skade og konkurser som kunne vært unngått. Dette handler om titusenvis av arbeidsplasser, sier Skjeldam.  

Ny rutetabell 

MS Vesterålen vil starte seilinger på nordgående rute fra Bodø 19. mars, mens MS Richard With starter sørgående seilinger fra Honningsvåg 20. mars.  
De to skipene vil trafikkere havnene: Bodø, Harstad, Tromsø, Skjervøy, Øksfjord, Hammerfest, Havøysund, Honningsvåg, Kjøllefjord, Berlevåg, Båtsfjord, Vadsø (sør), Vardø (nord) og Kirkenes.   

En rundreise vil ta seks dager. 

De 14 skipene som går i opplag mens de ikke er i regulær trafikk vil ligge ved ulike norske havner.

Her skal skipene ligge

De øvrige Hurtigruten-skipene vil bli lagt i midlertidig opplag ved egnede havneanlegg langs kysten til skipene etter planen skal være tilbake i rute fra 20. april.

Det er foreløpig ikke bestemt hvor ekspedisjonsskipene MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen, MS Midnatsol og MS Fram eventuelt skal legges i opplag inntil de skal tilbake i normal drift. 

MS Roald Amundsen går til Vancouver for planlagt verftopphold, mens MS Midnatssol og MS Fram får sine havner avgjort litt senere.
I en tidligere versjon av denne saken sto det at MS Fridtjof Nansen midlertidig skulle legges i opplag i Åndalsnes. Det medfører ikke riktighet. Sted for opplag er ikke endelig bestemt.

Les mer om disse sakene: